Home » Uncategorized » Een goede website: meer dan alleen goede content

Een goede website: meer dan alleen goede content

De meeste websites slagen er tegenwoordig in om voldoende content te plaatsen op hun website. Op het gebied van toegankelijkheid (accessibility) en gebruiksvriendelijkheid (usability) is er voor sommige bedrijven nog een enorme verbeterslag nodig. In deze blog geef ik enkele tips om de accessibility en usability van je website te verhogen.

Drempelvrij

Om de gebruiker zoveel mogelijk van dienst te zijn, moet je sowieso rekening houden met het feit dat niet iedereen dezelfde internetbrowser gebruikt. Compatibiliteit met verschillende systemen is daarom een vereiste. Afbeeldingen zijn een goede aanvulling op je website, maar hang hier altijd een alt-tekst aan. Jeroen Hulscher geeft hiervoor drie redenen:

  • voor sommige visueel beperkte gebruikers wordt de tekst vertaald naar gesproken woord of soms in braille
  • zoekmachines lezen geen afbeeldingen
  • houd rekening met trage (mobiele) internetverbindingen die langzaam of geen afbeeldingen laden

Als websites voor iedereen goed toegankelijk zijn, kan de stichting Drempelvrij deze een waarmerk geven.

Rood of groen?

Soms wil je dat mensen een offerte aanvragen of dat ze zich registreren voor een gratis probeerverpakking. Om te kijken welke soort button, bijvoorbeeld een rode of een groene, het best werkt, kun je gebruik maken van een AB-test: Willekeurig bied je de bezoeker van de website een van de twee varianten aan. De variant die de meeste lead oplevert, is logischerwijs het meest geschikt.

Heuristische evaluatie

Jakob Nielsen, usability adviseur, ontwikkelde in de jaren ’90 een tiental punten waarop je de gebruiksvriendelijkheid van een website kunt testen. Hieronder som ik ze op:

  1. Zichtbaarheid van systeemstatus
  2. Match tussen echte wereld en het systeem (i.e. de website of de app)
  3. Gebruikerscontrole en -vrijheid
  4. Consistentie en standaarden
  5. Voorkomen van foutmeldingen
  6. Herkenning in plaats van herinnering
  7. Flexibiliteit en effectiviteit van gebruik
  8. Esthetisch en minimalistisch design
  9. Help de gebruiker om fouten te signaleren
  10. Zorg voor een help- en documentatiefunctie

Meten = weten

Onlogische websites zijn eenvoudig te voorkomen. Met speciale tools voor web analytics, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, kun je in een oogopslag zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe ze op je site terecht komen en waar ze bijvoorbeeld naar zoeken. Lianne Soer legt uit hoe het dashboard van Google Analytics eruit ziet en wat je ermee kunt. Daarnaast is er Usabilla waarmee je het klik- en navigatiegedrag van de gebruiker in kaart kunt brengen. Uiteraard met als doel om je website verder te optimaliseren. Karel Geenen licht er op zijn website ook nog een paar toe.

Denk vanuit de gebruiker

Helaas maken bedrijven vaak de fout om vanuit zichzelf te denken en niet vanuit de gebruiker van de website. Verplaats je daarom in de bezoeker van je website. Weet wat hij wil en speel daarop in.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s